Przekładnie łańcuchowe a koła zębate

Koła łańcuchowe to najważniejsze części przekładni łańcuchowych. Natomiast przekładnia łańcuchowa to przekładnia mechaniczna cięgnowa wykorzystująca łańcuch w charakterze cięgna. Odbywa się to na zasadzie zazębiania się koła łańcuchowego (zębatego) z elementami łańcucha. To powoduje ruch i tak powstaje napęd.

Koła zębate łańcuchowe – podział

Koła zębate łańcuchowe dzielą się na dwa rodzaje:
– koła łańcuchowe z piastą, mające możliwość obrotu po nieruchomych wałkach, na których są osadzone,
– koła łańcuchowe bez piasty, ze zwykłym otworem technologicznym, który wykorzystuje się do osadzenia wałka (jego obrót przekazuje napęd).
Mogą być wykonane w wersji standardowej albo też pod tuleje, z wieńcem zębatym, najczęściej hartowanym.
Bardzo ważnym elementem, w przypadku kół łańcuchowych, jest materiał, z którego są wykonane. A mogą być wykonane ze stali węglowej, nierdzewnej lub żeliwa. Im lepszej jakości jest stal, tym koło działa dłużej, a jego praca jest mniej awaryjna. Bardzo ważne jest, aby koła łańcuchowe były wykonane zgodnie z normami europejskimi.

Zalety i wady przekładni łańcuchowych

Największą zaletą przekładni łańcuchowych jest ich praca bez poślizgu. Efektywne zazębianie się łańcucha z kołem zębatym umożliwia zachowanie stałego przełożenia przekładni, a co za tym idzie podtrzymanie wysokiej sprawności. Sprawdza się to doskonale szczególnie wtedy, gdy pojawiają się duże obciążenia i konieczne jest łagodzenie uderzeń i szarpnięć. Taki napęd odznacza się większą sztywnością, co sprawia, że łożyska i wały są obciążone w znacznie mniejszym stopniu niż w przekładniach pasowych.
Przekładnia łańcuchowa ma również wadę, którą jest jej nierównomierna praca, spowodowana osiadaniem łańcucha. Dotyczy to jednak tylko przekładni wykorzystującej łańcuch pierścieniowy.
koła łańcuchowe

Typy łańcuchów wykorzystywanych w przekładniach łańcuchowych

Do łańcuchów wykorzystywanych w przekładniach łańcuchowych zalicza się łańcuchy drabinkowe, zębate oraz pierścieniowe. Łańcuchy te różnią się budową. Dobiera się je w zależności od przeznaczenia przekładni, prędkości jej pracy oraz obciążeń.
W zależności od przeznaczenia dzieli się je na:
– nośne (dźwigowe),
– transportowe (przenośnikowe),
– napędowe.

Konserwacja – ważna sprawa

W przypadku przekładni łańcuchowych bezwzględnie konieczna jest nieustanna ich konserwacja oraz smarowanie. Samo koło także musi być smarowane, w miejscu jego osadzenia w wale. Do smarowania trzeba stosować smary, które złagodzą tarcie. Fakt ciągłego poruszania się łańcuchów w kołach zębatych sprawia, że niezbędne jest również częste sprawdzanie poziomu napięcia na cięgnie. Zaniedbanie konserwacji może doprowadzić do zerwania łańcucha.